Bicimàquines: tecnologia de petita escala amb pedals

Si fa un any mostràvem un accessori per fer “batuts de bicicleta”, i pel nadal reflexionàvem sobre el paper de la bicicleta al desenvolupament de les comunitats menys afavorides, ara hem trobat un nou projecte de solidari que uneix aquests dos aspectes: l’Associació Maya Pedal de Guatemala, i les seves “bici-màquines”.

Les “bici-màquines” son enginys propulsats amb pedals, normalment aprofitant cicles vells, amb els quals realitzar moltes de les tasques a les quals les petites comunitats hi dediquen molt de temps: desgranar blat, despolpar cafè, bombejar aigua, rentar roba…

Es tracta d’una tecnologia lliure -comparteixen els dissenys en línia-, barata, i de molt petita escala. Això beneficia molt especialment a les comunitats més desafavorides, i per la seva naturalesa també incideix molt especialment en l’alliberament de la dona.

L’associació va néixer com a heretera dels dissenys realitzats per un grup de treball de l’ONG canadenca Pedal Power, i actualment desenvolupa cinc projectes a diverses províncies de Guatemala, gràcies al suport d’altres organitzacions occidentals i de nombrosos voluntaris que hi arriben d’arreu del món.

Compten amb un grup a Facebook, on podreu conèixer moltes altres iniciatives similars de l’Amèrica Llatina.

Posted maig 10th, 2012 by Stefan Nolte and filed in Infraestructura, Medi Ambient, Resta del món

2 Responses to “Bicimàquines: tecnologia de petita escala amb pedals”

  1. Salvador escrigué:

    Desgraciadamente la pobreza hace que estas maquinas sean necesarias y de gran utilidad. Utilizando la fuerza de los músculos de las piernas que son mucho más fuertes que los brazos se gana en potencia y en comodidad. Pero no olvidemos que la potencia máxima que puede proporcionar un humano se sitúa alrededor de 250 vatios, una miseria en comparación con la energía contenida en un solo litro de gasolina. En realidad si se contabilizaran bien los costes probablemente saldría que el mantenimiento de cualquier motorcito de explosión es más económico que la fuerza muscular….pero hay que disponer del motor y eso cuesta un dinero.
    Este comentario no va en contra del uso de bicicletas para desplazarse. El problema es diferente. Para desplazar nuestro cuerpo de un lugar a otro si lo hacemos montando una bicicleta desplazamos nuestro peso más el de la bicicleta, pongamos unos 100 kg. Y los 250 W que podemos desarrollar son ampliamente suficientes para conseguirlo. En cambio cuando efectuamos el desplazamiento utilizando un coche tenemos que mover además de nuestro peso los 1000 o 2000 kg que pesa el coche y para ello hacen falta por lo menos 40’000 W. TODO UN DESPILFARRO. Sobre todo que casi nadie se satisface de un coche de 40 kilovatios. No, en materia de coches no hablamos en kilovatios, hablamos de caballos, queda más bonito, y queremos coches de 100 200 o más caballos.
    Por si alguien tuviera una duda, el kilovatio es la unidad de potencia en el sistema métrico internacional. El caballo es una unidad de potencia antigua (que debería desaparecer junto con las pulgadas las onzas y los maravelies). Un caballo corresponde a 0,74 kW.

  2. Stefan Nolte escrigué:

    ^^ El tema también está en la tremenda infraestructura necesaria para que ese litro de gasolina llegue regularmente desde la ciudad más próxima hasta la comunidad que lo necesita. Un coste fijo que sólo vale la pena cuando tu nivel de consumo energético es realmente elevado, y dispones de divisas suficientes para pagarlo -mientras que tu propio trabajo es “gratis” (te supone tener que alimentarte algo más)-.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.